انت ماینر

دانستنی های ماینینگ و ارزهای دیجیتال

انت ماینر

دانستنی های ماینینگ و ارزهای دیجیتال

  • ۰
  • ۰

" صفر تا صد ویندوز 11 "

مایکروسافت به صورت رسمی اعلام کرده که نسخه نهایی ویندوز 11 در پاییز سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) عرضه خواهد شد. تاریخ احتمالیِ عرضه هم ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) عنوان شده که البته هنوز قطعی نیست. پروسه‌ی تدریجیِ ارتقا برای کاربرانِ فعلی ویندوز 10 تا پایانِ سال به طول خواهد انجامید و عرضه‌ی لایسنس برای نسخه‌های تجاری و مشتریان نهایی احتمالا از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز خواهد .

ویندوز 11

آیا باید ویندوز ۱۱ را نصب کنید؟

اگرچه ویندوز ۱۱ پاییز امسال برای عموم کاربران ارائه می‌شود، اما مایکروسافت می‌گوید که نصب کردن آن و کنار گذاشتن ویندوز ۱۰ اجباری نخواهد بود. احتمالا مانند دیگر آپدیت‌های مهم ویندوز ۱۰، در این زمینه هم کاربران می‌توانند پیشنهاد مربوط به آپدیت را رد کنند تا به استفاده از همین سیستم‌عامل فعلی ادامه دهند.

روی هم رفته تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) هیچ مشکلی برای استفاده از ویندوز ۱۰ نخواهید داشت. مایکروسافت تا این تاریخ به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ ادامه می‌دهد و انواع و اقسام کاربران بدون نگرانی بابت به‌روزرسانی‌های امنیتی می‌توانند از این سیستم‌عامل استفاده کنند.

بعد از این تاریخ، اجرای ویندوز ۱۰ بسیار خطرناک‌تر می‌شود. زیرا مایکروسافت دیگر انتشار آپدیت‌های امنیتی را متوقف خواهد کرد. این یعنی اگر کسی بعد از تاریخ ذکر شده بتواند حفره‌های امنیتی در این سیستم‌عامل پیدا کند، مایکروسافت دیگر برای برطرف کردن این حفره‌ها آپدیتی منتشر نمی‌کند.

آیا ویندوز ۱۰ بعد از انتشار ویندوز ۱۱ از کار می‌افتد؟

زمانی که ویندوز ۱۱ به دست عموم کاربران برسد، شما هنوز هم می‌توانید بدون هیچ مشکلی به استفاده از ویندوز ۱۰ ادامه دهید و به طور خودکار از کار نمی‌افتد. به احتمال زیاد بعد از انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۱، مایکروسافت به کاربران ویندوز ۱۰ این فرصت را می‌دهد که از طریق بخش آپدیت‌ها به طور رایگان این سیستم‌عامل جدید را نصب کنند.

ویندوز 11

اگر این درخواست آپدیت را رد کنید، احتمالا هر چند وقت یک بار یادآوری‌های مربوط به این آپدیت در ویندوز ۱۰ نمایش داده می‌شود، مگر اینکه سیستم شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی نکند. همان‌طور که گفتیم بعد از اتمام پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۵، اگرچه همچنان می‌توانید از آن استفاده کنید اما در کل سیستم شما در معرض خطر بزرگی خواهد بود.

الزامات سخت افزاری ویندوز 11

نیازمندی‌های سیستم برای نصب ویندوز ۱۱ تقریباً مشابه ویندوز ۱۰ است. با این حال، ویندوز ۱۱ فقط از سیستم‌های 64 بیتی پشتیبانی می‌کند؛ پشتیبانی از پردازنده‌های ۳۲ بیتی در این نرم‌افزار حذف شده‌است. حداقل حافظه رم و الزامات ذخیره‌سازی نیز افزایش یافته‌است؛ ویندوز ۱۱ در حال حاضر نیازمند حداقل ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه است.

مولفه

کمینه

پردازنده

یک پردازنده ۶۴ بیتی سازگار (x86-64 یا ARM64) با حداقل سرعت ۱ گیگاهرتز و حداقل ۲ هسته

رم

حداقل ۴ گیگابایت

فضای ذخیره‌سازی

حداقل ۶۴ گیگابایت

سیستم عامل سیستم

UFA

امنیت

ماژول بسترهای نرم‌افزاری قابل اعتماد (TPM) نسخه ۲٫۰

کارت گرافیک

سازگار با DirectX 12 یا بالاتر با درایور WDDM 2.0

نمایشگر

صفحه نمایش با وضوح (720p)

اتصال به اینترنت و حساب‌های مایکروسافت

برای نصب برای اولین بار، اتصال به اینترنت و حساب مایکروسافت الزامی است.

" امکانات ویندوز 11 " 

رابط کاربری و طراحی

ویندوز ۱۱ دارای رابط کاربر گرافیکی (GUI) بروزشده‌ای است که از دستورالعمل‌های طراحی روان مایکروسافت پیروی می‌کند. شفافیت، سایه‌ها و گوشه‌های گرد در کل سامانه رایج است. منوی شروع جدیدی برای این سیستم طراحی شده‌است که کاشی‌های سمت راست را از بین می‌برد. کاشی‌های زنده (Live Tiles) یک از بخش‌های موردعلاقه طرفداران ویندوز ۱۰ است، اما حالا در ویندوز ۱۱ امکان ویرایش ریجستری ویندوز برای غیرفعال کردن منوی استارت جدید و بازگرداندن مونوی استارت قدیمی وجود ندارد و همین موضوع باعث ناامیدی بسیاری از کاربران ویندوز ۱۱ شده‌است. نوار وظیفه نیز به صورت پیش فرض ساده و متمرکز است. از دیگر تغییرات سیستم می‌توان به آیکان‌ها، انیمیشن‌ها، صداها و ابزارکهای جدید سیستم اشاره کرد. بسیاری از رابط و منوی شروع با الهام از بخش‌های زیادی از ویندوز ۱۰X است که به دلیل همه‌گیری کروناویروس توسعه آن متوقف شده بود. اسنپ لایوتز (Snap layouts) یکی دیگر از مشخصه‌های این نسخه است. در این حالت می‌توان چند پنجره را در صفحه در کنار هم به شکل ستونی یا حالت‌های دیگر باز کرد. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا طرح‌بندی مورد علاقه خود را برای پنجره‌های متعددی که به آن نیاز دارد بر روی صفحه نمایش اعمال نماید. ویژگی دیگر اسنپ گروپز (Snap Groups) نام دارد که به کمک آن می‌توان به راحتی به پنجره‌های قبلی که بسته شده بازگشت.

ویجت ها

اخبار، ورزش، آب و هوا و امور مالی MSN را نمایش می‌دهد. در ویندوز ۱۱، ویجت‌ها قابل کشیدن یا تنظیم مجدد نیستند و دسترسی به پانل ویجت‌ها نیاز به ورود به سیستم با یک حساب مایکروسافت دارد.

اپ استور جدید

یکی دیگر از تغییرات مهم ویندوز ۱۱ مربوط به اپ‌استور جدیدش می‌شود. در این سیستم عامل مایکروسافت استور بازطراحی شده و از تعداد بالایی اپلیکیشن میزبانی می‌کند که شامل اپ‌های اندرویدی مانند تیک تاک و اینستاگرام هم می‌شود.

منوی استارت

منوی استارت به‌طور قابل‌توجهی در ویندوز ۱۱ مجدداً طراحی شده‌است. منوی استارت به یک نمای شیشه‌ای مانند و شفاف شباهت دارد.

و اما قیمت ویندوز ۱۱

ویندوز 11 برای دارندگان فعلی ویندوز 10 به صورت یک ارتقای رایگان عرضه خواهد شد و برای ارتقا هم محدودیت زمانی اعلام نشده است. اما کاربران جدید و سازندگان OEM کامپیوتر‌های شخصی باید برای نصب ویندوز 11 روی سیستم‌های جدیدشان مبلغی را پرداخت کنند. هنوز قیمت مشخصی برای نسخه‌ی نسل بعدی ویندوز اعلام نشده، اما بهترین کار برای کاربران این است که نسخه‌های قانونیِ ویندوز 10 را که بعضا با تخفیف‌های خوبی هم عرضه می‌شود از فروشنده‌های معتبر خریداری کنند، تا پس از عرضه‌ی نسخه نهایی ویندوز 11 بتوانند عملیات ارتقا به ویندوز جدید را انجام داده و به صورت رایگان فعال‌سازی (Activation) آن را انجام دهند.

آیا باید حتما ویندوز 11 را نصب کنم؟

احتمالا نه. بسیاری از افراد هنوز ویندوز 7 و 8 را روی رایانه خود اجرا می کنند و هرگز به ویندوز 10 تغییر نمی دهند. با این وجود توصیه می شود از جدیدترین نرم افزارها استفاده کنید تا بتوانید به روزرسانی ها را برای امنیت سیستم خود دریافت کنید. بدون بروزرسانی های امنیتی ، رایانه شما در معرض خطر بدافزار و سایر آسیب پذیری هایی است که می تواند شما را در معرض هک ها ، ویروس ها و موارد دیگر قرار دهد.

درنهایت باید بگیم با انتشار ویندوز 11 به صورت رسمی قاعدتا تمرکز شرکت مایکروسافت به سوی ویندوز جدید جلب میشود و روز به روز بر کارایی آن می افزاید، پس بهتر است ماهم ویندوز خودرا به ویندوز 11 ارتقا دهیم و از ویژگی های جدید و شگفت انگیز ویندوز 11 استفاده کنیم.

  • ۰۰/۰۷/۰۱
  • سید محمد مهدی زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی